تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۶:۳۴
کد خبر: ۳۲۰۳۶۲
نسخه چاپی ارسال به دوستان ذخیره

لزوم رسیدگی به دانش‌آموزان با وضعیت قرمز روان/ تبدیل وضعیت مشاوران مدارس خوزستان  

  مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان با اشاره به اینکه تعداد زیادی دانش‌آموز با وضعیت قرمز روان در استان وجود دارد، گفت: به دانش‌آموزی که افسرده است، نمی‌توانیم فیزیک، ریاضی، تاریخ یا جغرافی یاد بدهیم؛ اول باید ذهن او را آماده کنیم.

ناصر علی‌فر در همایش گرامیداشت هفته بهداشت روان که امروز یکشنبه۲۰ مهر برگزار شد، اظهار کرد: آموزش و پرورش خوزستان، درگیر مشکلات بسیاری است؛ از مشکلات زیرساختی گرقته تا مشکلات سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و همراهی نکردن جامعه. قدم اول برای رشد، ارتقا و بهبود وضعیت آموزش، این است که مطالعه‌ای در مورد وضعیت موجود آموزش و پرورش انجام شود تا بدانیم کجای کار هستیم، مشکلات‌مان چیست و برای حل آن‌ها باید چه اقدامی انجام دهیم.

وی با بیان اینکه در آموزش و پرورش خوزستان ۱۵ اولویت کاری تعیین شده است، افزود: یکی از این اولویت‌ها، موضوع پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی است. هر شنبه صبح، قبل از به صدا درآمدن زنگ مدرسه، باید حوادث روزهای قبل را مرور کنم. وضعیت خوب نیست. آمارهای مربوط به آسیب‌های اجتماعی به هیچ وجه مناسب نیست البته این مشکلات، تنها مربوط به دیگران نیست و ممکن است این حوادث برای فرزند من یا شما هم اتفاق بیفتد. اگر با این دید نگاه کنیم، وضعیت بسیار نگران‌کننده‌تر می‌شود.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان گفت: برنامه‌ای تحت عنوان نماد یا «نظام مراقبت اجتماعی دانش‌آموزان» برای مقابله با این آسیب‌ها توسط آموزش و پرورش در حال اجرا است. دانش‌آموزان با وضعیت قرمز، زیادی داریم. همکارانم، روانپزشکان و روانشناسان باید بدانند زمانی می‌توانیم موفق شویم که با تمامی دانش‌آموزان مانند فرزندان یا خواهر و برادرمان رفتار کنیم.

وی بیان کرد: رفتار دانش‌آموزی که قرار است به خود آسیب بزند یا حتی دست به خودکشی بزند، مشخص است و تنها با پنج دقیقه صحبت مدیر مدرسه یا مشاور می‌توانیم زندگی او و خانواده‌اش را از این اتفاق نجات دهیم.

علی‌فر تصریح کرد: تبدیل وضعیت همکاران حوزه روانشناسی را با یک اولویت ضروری انجام داده‌ایم.

وی ادامه داد: در زمین ناهموار و در شورزار نمی‌توانیم بذر دانش بکاریم. به دانش‌آموزی که افسرده است، نمی‌توانیم فیزیک، ریاضی، تاریخ یا جغرافی یاد بدهیم؛ اول باید ذهن او را آماده کنیم و این آماده‌سازی ذهن، مسئولیت مشاوران، مدیران مدارس، معاونان و تک‌تک ما معلم‌ها است.

مدیرکل آموزش و پرورش خوزستان اضافه کرد: یک رفتار یک معلم می‌تواند زندگی یک دانش‌آموز را دگرگون و مسیر جدیدی برایش باز کند، بنابراین هر رفتار معلم می‌تواند سرنوشت‌ساز باشد.

تدوین شناسنامه‌های محله‌ای برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در خوزستان

حبیب‌الله فضل‌الله‌پور نیز در این همایش، اظهار کرد: در نظام سرمایه‌داری، رفتار تهاتری، شقاوت، ورشکستگی انسانیت و ذلیل شدن آن، ذیل مفاهیمی مانند منفعت، از چالش‌های اساسی نظام سلامت قرار دارد. ما هنوز آمادگی حضور در چنین جوامعی را پیدا نکرده‌ایم، زیرا در حال گذار هستیم. این جامعه در حال گذار، بنا بر ضرورت باید با مولفه‌های حضور در چنین جامعه‌ای، سازگار شود.

وی با بیان اینکه در چنین شرایطی جامعه بی‌پناه است، افزود: نظام سلامت نیز یکی از همان نهادهای بی‌پناهی است که مشمول نظام سرمایه‌داری است؛ نظامی که ساختار اقتصادی آن به ناحق به همه جوامع تحمیل شده و جوامع را له کرده است. نظام سلامت نیز در زیر آوار ورشکستگی انسانیت، قرار دارد.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: داشتن رفتار مشارکت‌جویانه، همراه با همدلی و ارتقای نهاد انسانیت در جامعه، ضروری است و این موضوع، در اولویت برنامه‌های ما قرار دارد. همچنین همه دستگاه‌های اجرایی باید در تعامل با مردم، در جوامع در حال گذار که با ناملایمات و سختی‌های یک نظام معرفتی صرفا تئوریک روبه‌رو هستند، برنامه‌ریزی و کمک کنند تا با چنین رفتارهایی مقابله شود.

وی با بیان اینکه همه باید مسئولیت اخلاقی داشته باشیم، ادامه داد: متخصصان امور سلامت، وظیفه توجه به زیرساخت‌های معرفتی اجتماعی و ترویج یک نوع معرفت اجتماعی و نظام سلامت اجتماعی در سطح روستاها و تعاملات را بر عهده دارند.

فضل‌الله‌پور گفت: اولویت جامعه پزشکی کشور، ابتدا تاسی از آموزه‌های اخلاقی و سپس حفظ آرامش و سلامت روانی است. سخن گفتن از پلیدی‌ها و نابسامانی‌های یک نظام سرمایه‌داری که تمام جوامع در حال گذار را تحت تاثیر قرار داده است، نباید شرایط را برای ما سخت‌تر کند.

وی بیان کرد: اولین گام، ایجاد مشارکت و تعامل همسو بین مردم و دستگاه‌های اجرایی است. در این راستا، برنامه‌ریزی کرده‌ایم که مجموعه نهادهای مدنی و اجتماعی مانند کانون‌های پرورش فکری کودکان و نوجوانان که مدت‌ها است از کارکرد اصلی خود خارج شده‌اند را با دو رویکرد اساسی دفاع از حقوق زن و دفاع از حقوق کودک، فعال کنیم. هدف این کار، حفظ آرامش و تعادل‌بخشی به شرایط روانی زنان و کودکان در جامعه‌ای است که نخستین قربانیان آن زنان و کودکان هستند.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: از مراکز خدمات روانشناسی کمک خواسته‌ایم تا بر اساس مجموعه آسیب‌های اجتماعی موجود در استان خوزستان، برنامه‌ریزی و به تعدیل آسیب‌های اجتماعی ناشی از همین دوران گذار کمک کنند.

وی اضافه کرد: ضروری است که همه دستگاه‌ها به کمک ما بیایند و ظرفیت خود را در این راستا به کار گیرند. طرحی تحت عنوان «جمعه‌های نشاط» با هدف حفظ سلامت و آرامش روانی و بازگرداندن بهداشت روان به جامعه، برای اجرا ابلاغ شده است.

فضل‌الله‌پور با بیان اینکه زن و هنر عزت‌مند هستند و در صدر برنامه‌های مقابله با ناملایمات روانی قرار دارند، گفت: تضارب آرا بین شمال و جنوب و تبادل تجارب بین فرهنگ‌های متنوع و متفاوت در حوزه‌های هنری، یکی از موضوعات اساسی در حوزه برنامه‌ریزی است.

وی بیان کرد: متاسفانه منابع و امکانات به شکل موازی و بدون هماهنگی هزینه می‌شوند. ۱۵ یا ۱۶ مرکز اورژانس اجتماعی در خوزستان وجود دارد اما هیچ‌کدام آن‌ها از فعالیت یکدیگر خبر ندارند که این مساله بسیار عجیب است.

معاون سیاسی اجتماعی استانداری خوزستان گفت: مهم‌ترین جغرافیای آسیب‌های اجتماعی، در آموزش و پرورش مستقر است اما ظرفیت‌ها هیچ ارتباط منطقی بین آسیب‌ها و منابع موجود برقرار نکرده‌اند.

وی افزود: در این شرایط، شناسنامه‌های محلی تدوین شده است که عمق مسائل هر محله را نشان می‌دهد تا بر این اساس اقدام شود.

مرجع / ایسنا
:
:
:
آخرین اخبار